Arbejdernes kunstforening

Om

Medlemsblad

Forsiden

• Arbejdernes Kunstforening er en nutidig forening for kunstinteresserede.

• Den tæller et pænt stort antal medlemmer og byder til stadighed nye medlemmer - unge som gamle - velkomne.

• Der er mindst 7 gode grunde til at forære sig selv eller andre et medlemskab af AK

7 gode grunde til at forære en stor oplevelse - et års medlemskab af
Arbejdernes Kunstforening
:

1. Den årlige kulturelle skovtur som altid er en stor succes. En sommerudflugt med
gode oplevelser af kunst og natur.

2. Den årlige generalforsamling hvor der udloddes god kunst indkøbt i årets løb på
diverse udstillingsbesøg.Den finder sted i Arbejdermuseets smukke festsal.

3. Gratis adgang til Arbejdermuseets udstillinger og arrangementer.

4. Adskillige besøg og udflugter til kunstudstillinger i Københavns omegn med entre
betalt.

5. At deltage på foreningens maleskole på Grøndalscentret, Kbh. NV. Den ledes af
professionelle undervisere. Det giver bedre forståelse af samtidens kunstneriske
udtryksformer.

6. Et socialt fællesskab, varmt, hjerteligt og oplysende.

7. Fire gange årligt modtager du pr. post foreningens medlemsblad med oplysninger
om foreningens spændende og alsidige aktiviteter.

Arbejdernes Kunstforenings formål er at fremme kunstforståelsen i befolkningen, at vække og styrke interessen for den bildende kunst.
Formålet søges opnået bl.a. ved foredrag, museumsbesøg, ekskursioner, tegne- og maleskole.

Alt dette, et års medlemskab koster 250,- kr, og for pensoinister 175,- kr. årligt
Indbetal til foreningens bank: AL-5301-0318152 til
Arbejdernes Kunstforening med navn og adresse på den heldige modtager.

”Arbejdernes kunstforenings historie er lang, traditionsrig, og fyldt med dramatik ...”

Er du interesseret i at læse om dette kan bogen ”Arbejdernes Kunstforening – kunst til folket 1936-2009” varmt anbefales.

Bogen blev i 2009 udgivet af Arbejdermuseet i forbindelse med en udstilling af samme navn.
Fra bogens forord kan her citeres: ”I 2002 forærede Arbejdernes Kunstforening sin kunstsamling til Arbejdermuseet. Overdragelsen blev vedtaget på foreningens generalforsamling i marts 2002, og i referatet kan man bl.a. læse følgende: ”Museet vil på længere sigt dokumentere og publicere foreningens historie”

” Arbejdernes Kunstforening skriver almindeligvis sin historie fra 1946. Det år oprettedes en selvstændig forening som stadig eksisterer. Men en forløber af samme navn kom til verden allerede 10 år tidligere inden for Arbejdernes Oplysningsforbund...”
(citat fra samme bogs forord) Læs selv videre i bogen

”Foreningens formål var at udbrede kvalitetssans og kunstglæde i arbejderbefolkningen. Og hvordan gør man det? Dette har hele tiden været det store spørgsmål for Arbejdernes Kunstforening, og den har betjent sig af mange forskellige strategier (citat fra samme bog) Læs om dette i bogen

Arbejdernes Kunstforening har et tæt samarbejde med Arbejdermuseet.
På Arbejdermuseets hjemmeside kan du læse yderligere om mange temaer om arbejderbevægelsen. Bl.a. om arbejderkultur og om billedkunst udsprunget af og med rødder i arbejderklassen.

Link til Arbejdermuseets hjemmeside

opdateret: 19.01.23